Köp & Leveransvillkor
Köp- & leveransvillkor
Hos Hans Mikael & Friends köper du handplockad design från hela världen. Vi har som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Vi hjälper dig skapa ett hem att älska!
Följande köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.hansmikaelandfriends.se och gäller för alla ordrar som levereras inom Sverige.
I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land.
Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler. Som kund hos Hans Mikael & Friends har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas. Vid frågor kontakta oss på info.hmfriends.se.
Produkter och totalkostnad
Samtliga produkter vi säljer kan användas i Sverige. Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegränsningar och övriga villkor. Vi har samma lager för webbshoppen och butiken och vi reserverar oss för slutförsäljning.
Försäljning till minderåriga
Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Priser
De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% (alt 6%) moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.
Vi reserverar oss för eventuella publiceringsfel i priset. Skulle en produkt ha fel pris kontaktas kunden omedelbart.
Presentkort, Rabattkoder och Bonus
Har du en presentkortskod eller rabattkod? Ange koden i kassan under rubriken "Värdekod" för att använda den!
Rabattkoder kan inte kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden.
Fler än ett presentkort kan ej användas på samma köp. Vänligen kontakta oss på info.hmfriends.se om du vill använda mer än ett presentkort vid samma beställningstillfälle.
Ångerrätt & öppet köp
Vi följer självklart Distansavtalslagen som ger dig 14 dagars ångerrätt. Perioden på 14 dagar räknas från det datum du mottog din produkt. Tänk på att varan behöver vara i nyskick och i originalförpackning. Om det fanns en produktförpackning vid leverans behöver den vara i gott skick när returen görs. Produktkartongen får inte användas som ytterkartong, eller till exempel tejpas på. Är kartongen tydligt skadad när returen mottas kan ett avdrag på 200 kr göras. ´
Undantag
- Är produkten använd och inte längre i ett oförändrat skick förbehåller vi oss rätten att vid retur göra ett avdrag på återbetalningen.
- I de fall produkten är specialtillverkad för dig som kund gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.
- Ångerrätt gäller inte för metervaror eller tapeter.: Ångerblankett
Beställningar gjorda genom vår företagsavdelning.
Speciella villkor gäller för företagsordrar. Företagsköp görs via en
offert.
För fullständig information kring Returer - se https://hansmikaelandfriends.se/pages/returer-reklamationer
Garantier
Naturligtvis har du de sedvanliga garantier som finns på de varor du köper av oss. Vi följer de regler som omfattas av Konsumentköplagen. Se www.konsumentverket.se för mer information. Garantivillkoren gäller i Sverige.
Betalning
Hans Mikael & Friends erbjuder följande betalningsalternativ:
- Faktura via Klarna hel- eller delbetalning privatperson.
- Kortbetalning. Betalning accepteras med Amex, VISA, MasterCard, Eurocard, Maestro och JCB. Välj Betal-/Kreditkort i kassan och fyll i kortägarens namn, kortnummer, kortets utgångsmånad och kortets CVC-kod. CVC-kod är de tre/fyra sista siffrorna i signaturfältet på baksidan av kortet vid betalning med VISA, MasterCard, Eurocard och American Express. Kortuppgifter hanteras av Stripe betalväxel, vilken är certifierad enligt PCI DSS. Pengar dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen. I vissa fall använder vi oss av en s.k. 3D Securelösning när du betalar med kort. Du använder då en personlig PIN kod i ett extra steg innan betalningen slutförs.
- Frågor om din betalning?
Vid hjälp med frågor som rör betalning, kontakta Klarnas kundservice direkt. Du kan även använda chattfunktionen i Klarna-appen eller ringa 08 - 120 120 10.
Fraktsätt
Nyfiken på våra fraktsätt? Se https://hansmikaelandfriends.se/pages/frakt-leverans
Leveranstid
Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Vid köp av vissa möbler skickar vi ett särskilt ordererkännande med planerad leveranstid. Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. I vissa fall delas leveransen upp och eventuella merkostnader för detta betalas
av Hans Mikael & Friends. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.
Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post.
Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.
De priser du finner på vår hemsida är dagsaktuella och visas med 25% moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet.
Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i kassan. Erbjudanden visas med tidsbegräsningar och övriga villkor.
Transportansvar, skador på försändelser
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Hans Mikael & Friends på väg till kund är Hans Mikael & Friends ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial.
Om du vid mottagandet av ditt paket upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Detta gäller både vid hemleverans och när du själv hämtar paketet hos ett ombud. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, ber vi dig kontakta info.hmfriends@gmail.com för att skapa ett reklamationsärende.
Vid mottagandet av skrymmande varor, t.ex. möbler skall försändelsen besiktigas innan fraktsedeln undertecknas. Om det föreligger en transportskada skall det antecknas på både chaufförens och mottagarens kopia av fraktsedeln.
Outlösta paket
För paket som inte löses ut faktureras fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader (totalt 300 kr inklusive moms). Vid tungt eller skrymmande gods tillkommer en extra kostnad för hantering. Om du valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna eller dras på returbeloppet.
Reklamation
Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, ber vi dig kontakta info.hmfriends@gmail.com inom 5 dagar från mottaget paket.
Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar Hans Mikael & Friends frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten.
Om du har valt faktura som betalsätt ber vi dig observera att den skall betalas även om varan reklameras. Eventuell justering av fakturan sker när ärendet har hanterats.
Tvistelösning
Vid en eventuell tvist kommer Hans Mikael & Friends att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
Alternativ tvistelösning
Du har i din egenskap av konsument inom EU rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunnats åtgärdas genom direktkontakt med oss, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan. EU-kommissionens plattform för klagomål finns tillgänglig på https://ec.europa.eu/odr.
Force Majeure
Hans Mikael & Friends är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.